Spoorbypass Mechelen

Station Mechelen is een belangrijk openbaar vervoersknooppunt in het zuiden van de provincie Antwerpen en het noorden van de provincie Vlaams-Brabant.  Om de mobiliteitsproblematiek rond de regio Mechelen te verbeteren worden 2 extra sporen (bypass) aangelegd. Dankzij de spoorbypass zal het station aan de Arsenaalzijde twee extra sporen krijgen, de toekomstige sporen 11 en 12. De sporen zullen in de eerste plaats gebruikt worden voor de hogesnelheidstrein (160 km/uur), maar ook voor de Diabolo (nieuwe luchthavenverbinding) en het Gewestelijk Expresnet (optimalisering verbinding met Brussel).

Voor de realisatie van de spoorbypass werden door APTS een tweetal statische paaltesten uitgevoerd, variërend van 310 ton tot 530 ton. Beide paaltesten zijn volledig geïnstrumenteerd (klasse A – kracht- en vervormingsgestuurd), waardoor het last-zakkingsgedrag met inbegrip van de verdeling schachtwrijving en de kracht op de paalpunt in alle stadia van de proef kan worden vastgesteld.

 

 

Gerelateerde projecten

DLT paalproeven Woonzorgcentrum te Mechelen
Statische paalproeven HES Hartel Tank Terminal Rotterdam
RLT paalproeven Shimizu / Mitsui Factory te Geleen
Rapid Load Tests Utrecht
Paalproeven Audi Brussels
Belastingproeven te Loppersum
DC Appelweg Moerdijk
Statische paalproeven Terneuzen
Galecopperbrug Utrecht (A12)